چرا فروش ندارم؟ این سوالی است که برخی از فروشنده ها با آن روبه رو هستند به این صورت که آنها بیان می دارند که فروشگاه آنها از یک نیروی متخصص فروش برخوردار است و همچنین از نظر فضای داخلی و دکوراسیون و نحوه چیدمان محصولات در قفسه ها چیزی کم نذاشته اند ولی با وجود این، فروشی که مورد انتظار است، کسب نشده است. پیشنهاد می کنیم که با وبلاگ بازرگانی پوشاک اورجینال عمده امی همراه باشید در ادامه مطلب به دلایل خرید نکردن مشتری و اینکه چرا فروش ندارید، می پردازیم.
دلایل اصلی خرید نکردن مشتری از فروشگاه شما
دلایل متعددی برای خرید نکردن مشتری وجود دارد که از جمله آن ها می توانیم به عدم درک زاویه دید مشتری، تنوع بیش از اندازه محصولات فروشگاه، عدم پاسخگویی مناسب به مشتریان، غفلت از مشتریان ناراضی، نبود تبلیغات درست و اصولی، عدم اعتماد و اطمینان در مشتری و …. اشاره کنیم.
عدم درک زاویه دید مشتری
یکی از مهارت های مورد نیاز برای فروشندگی، درک دیدگاه مشتری است به این صورت که شما باید خود را جای مشتری بگذارید تا بتوانید به نحوه تصمیم گیری مشتری و زاویه دید وی دست پیدا کنید.
قصد دارید همه چیز بفروشید
تنوع عرضه محصولات مختلف توسط فروشنده همیشه دارای آثار مثبت نخواهد بود به طوری که برخی از مشتریان قصد دارند که همه چیز را به همه بفروشند ولی قطعا این روش با موفقیت همراه نخواهد بود. به طور مثال شما در فروشگاه خود محصولات متفاوت برای رده های سنی مختلف همچون خردسالان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان عرضه می کنید. این موضوع در نگاه اول شاید شگفت انگیز به نظر برسد ولی باید بگوییم که شما نمی توانید در کسب و کار خود همه را راضی نگه دارید بنابراین همین موضوع می تواند زمینه سرخوردگی و شکست شما را فراهم نماید.
بهتر آن است که به جای گروه بزرگی از افراد به عنوان بازار هدف، دسته کوچکی از مردم را انتخاب کنید تا بتوانید بر روی بازار هدف تمرکز نمایید و همچنین در نظر داشته باشید که یک مشتری خیلی راضی از نظر تبلیغات دهان به دهان خیلی قوی تر از مشتریان نسبتا راضی عمل می کند.
تنوع محصولات
برای عرضه محصول یا خدمات حتما لازم نیست که دامنه متنوع و گسترده ای از محصولات یا خدمات را پوشش دهید. برای روشن شدن این موضوع کافیست سری به سیستم حسابداری فروشگاه خود بزنید و آمار دقیقی از پرفروش ترین ها را استخراج کنید. متوجه خواهید شد که از میان صدها نوع محصول صرفا 30 الی 40 محصول در گروه پرفروش ترین ها یا خوش فروش ترین ها قرار دارند در حالی که بقیه اقلام اغلب فضایی از فروشگاه را به خود اختصاص داده اند یا هزینه نگهداری را برای شما ایجاد نموده اند در حالی که مشتری کمتر به سراغ آن ها می رود.
شاید تعجب کنید اما پیشنهاد ما به شما حذف عرضه اقلام اضافی موجود در فروشگاهتان است به این صورت که آنها را از دامنه محصولات فروشگاهتان خارج کنید و بر فروش سایر محصولات تمرکز نمایید.
هرس کردن
شاخه های اضافی کسب و کارتان را هرس کنید همانطور که کشاورزان اقدام به هرس کردن شاخه های ضعیف می کنند تا آنها از شاخه های بزرگ تغذیه نکنند. توجه داشته باشید یکی از دلایلی که مشتری از شما خرید نمی کند وجود شاخه های اضافی در کسب و کارتان است. بهتر است فقط روی عرضه تعدادی محصول خاص متمرکز شوید و سپس به بازاریابی و تبلیغات بپردازید.
فراری دادن مشتری
به عنوان کسی که دارای یک کسب و کار هستید به مشکلات و مسائل حوزه کاری خود واقف هستید و آیا از نحوه برخورد صندوقدار و بقیه کارکنان فروشگاه با مشتریان خبر دارید؟ می دانید که رفتار برخی از کارکنان فروشگاه می تواند باعث فراری شدن مشتری شود. وجود یک مشاور می تواند کمک کننده باشد چون وی نیز از بیرون به کسب و کار شما نگاه می کند و قطعا بهتر می تواند مشکلات را شناسایی نماید.
عدم توجه به مشتریان ناراضی
مشتریان ناراضی برای بار دوم حاضر به خرید از شما نخواهند بود. مشتریان ناراضی قطعا تجربه منفی خرید از شما را با دیگران در میان می گذارند و این موضوع زمانی می تواند به یک ضد تبلیغ تبدیل شود که مشتری نارضایتی خود را از فروشگاه و خرید از شما در شبکه های اجتماعی با دیگران به اشتراک بگذارد پس توصیه می کنیم نارضایتی مشتریان را جدی بگیرید.
عدم پاسخگویی درست به مشتری
در دنیای امروز فروش به روش های سنتی چندان جوابگو نخواهد بود چون امروزه از فروش به عنوان یک علم نام برده می شود پس پیشنهاد می کنیم که برای کسب این علم زمان صرف کنید و خود را با اطلاعات لازم در این زمینه متخصص نمایید در غیراینصورت نمی توانید با رقیبان ماهر و متخصص موجود در بازار رقابت کنید و باید تسلیم شکست شوید. شما باید بتوانید بین دغدغه ها و بهانه های مشتری برای نخریدن محصول تفاوت قایل شوید. به عبارت دیگر شما باید بتوانید متناسب با رفتارهای مشتری به وی پاسخ مناسب بدهید.
عدم انتقال حس اعتماد به مشتری
وقتی مشتری برای اولین بار برای خرید به فروشگاه شما سر می زند باید حس اعتماد و امنیت به عنوان مشتری در وی ایجاد شود در غیر اینصورت او دیگر به فروشگاه شما مراجعه نخواهد کرد. مطلب را با یک مثال ادامه می دهیم. توجه کرده اید که برخی از فروشگاه ها مدام شلوغ هستند در حالی که برخی بدون مشتری می باشند. اما دلیل چیست؟ چرا فروشگاه های شلوغ مدام شلوغ تر می شوند. جواب همان ایجاد حس اعتماد و امنیت در مشتری است.
عدم ارائه گارانتی تعویض یا تعمیر
گارانتی تعویض یا تعمیر یا خدمات پس از فروش به مشتریان ارائه کنید، حتی اگر از طرف تامین کننده به شما ارائه نشده باشد ولی شما از جنس خود مطمئن هستید و بهتر است این اطمینان را با گارانتی تعویض به مشتریان انتقال دهید.
عدم صداقت در فروش اینترنتی
توجه داشته باشید که صادق بودن در کار رکن اصلی و مهم موفقیت است و همچنین شروع یک فروش قدرتمند به میزان صداقت شما با مشتری بستگی دارد. نقش بازی نکنید و از همان آغاز کسب و کارتان، خود را درگیر اقساط و چک نکنید. از یک کسب و کار کوچک شروع کنید تا به مرور بتوانید زمینه را برای گسترش و توسعه کسب و کار خود فراهم کنید. فراموش نکنید که اعتماد کاربران به برند شما بزرگ ترین دارایی شما محسوب می شود. توجه داشته باشید که از اغراق و تعریف بی جا از محصولات و خدمات فروشگاه خود اجتناب کنید چون این کار نه تنها مشتری را به فروشگاه شما جذب نمی کند بلکه وی را نسبت به شما و کسب و کارتان و همچنین خرید از شما مردد می کند.
عدم تمرکز بر روی ظاهر اینستاگرام و وب سایت
شکل ظاهری و عملکرد فروشگاه شما یکی از دلایل اصلی خرید مردم است. اگر در شبکه های اجتماعی اقدام به راه اندازی فروشگاه و عرضه محصول نموده اید قبل از هر چیز بهتر است به ظاهر اینستاگرامتان توجه کنید به طور مثال از یک نمایه خلاقانه برای جلب فالور استفاده کنید. توجه داشته باشید خلاقیت هایی که شما برای جذب فالور به کار می برید نقش تعیین کننده ای در تبدیل فالورها به مشتری دارد.
همچنین بهتر است که در قسمت بیوگرافی اطلاعات لازم درج شود و افزودن شماره تلفن و همچنین درج یک جمله انگیزشی از قبیل ارسال رایگان کالا می تواند نقش مؤثری در جذب فالور داشته باشد. این موارد جزء راهکارهای مهم برای افزایش فروش اینترنتی محسوب می شوند.
در مورد فروشگاه های حضوری نیز باید به نحوه چیدمان محصولات در قفسه ها و دسته بندی آنها توجه داشته باشید. محصولات در فروشگاه باید به گونه ای قرار داده شوند که در معرض دید مشتری باشند.
عدم استفاده از تبلیغات
تبلیغات یک تکنیک عالی برای معرفی کسب و کار شما در میان افراد جامعه است. در مورد کسب و کارهای اینترنتی نیز نباید از تبلیغات و قدرت آن غافل شوید. اگر صاحب فروشگاه اینترنتی هستید برای افزایش فروش آنلاین می توانید از GOOGLE ADS استفاده کنید و در شبکه های اجتماعی از قبیل اینستاگرام می توانید از تبلیغات پولی برای تبلیغ و معرفی محصولات فروشگاه خود استفاده کنید. توجه داشته باشید برای جذب مشتری و افزایش فروش باید قدری هزینه کنید.
عدم ارائه تخفیف عالی
قیمت یک عامل مهم در تصمیمگیری برای خرید هر محصول یا خدمتی است با وجود این قیمت پایین میتواند کیفیت پایین را در ذهن خریدار تداعی کند. توجه داشته باشید که قبل از اجرای هرگونه استراتژی قیمتگذاری، باید از احساس مشتریان در مورد محصولتان آگاه باشید. تخفیف های عالی قدرت زیادی در نحوه تصمیم گیری مخاطبان دارند به این صورت که آنها را برای خرید محصول وسوسه می کنند. تخفیف های محدود قدرت چندانی ندارند و در جذب مشتری تأثیرگذار نیستند.
عدم استفاده از ابزارهای ارتباطی
شما در حوزه کسب و کار خود باید بتوانید از ابزارهای ارتباطی نوین استفاده کنید همچنین باید در مورد تکنیک های نوین فروش اطلاعات لازم را کسب نمایید. به طور مثال شما می توانید از طریق ایمیل پیشنهادهای ویژه فروش و فصل تخفیف ها را با مشتریان در میان بگذارید. سعی کنید در حوزه کسب و کار خود اطلاعات لازم را کسب نمایید.