برند بوهو در سال 2006 توسط محمود کمانی و کارول کین تاسیس شد که به ترتیب به عنوان رئیس اجرایی گروه و مدیر اجرایی فعالیت می کنند، و قبلاً زنجیره های خیابان های بزرگی مانند Primark و New Look را تاُمین می کردند. بوهو یک برند خرده فروش آنلاین مد مستقر در انگلستان است و دفتر مرکزی آن در شهر منچستر قرار دارد، که حوزه ی فعالیت آن بیشتر سنین 16 تا 30 سال را پوشش می دهد.
همان طور که به آن اشاره شد برند بوهو بازار هدف خود را بیشتر از میان نوجوانان و جوانان در نظر گرفته است و به همین دلیل توانسته است در میان این قشر به خوبی خود را جای دهد. این شرکت با بیش از 36000 محصول در لباس مد با نام تجاری خود یعنی بوهو تخصص دارد.
بوهو و رسانه های اجتماعی
به عنوان یک خرده فروش آنلاین ، بوهو از رسانه های اجتماعی به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از استراتژی بازاریابی خود استفاده می کند. در سال 2012 یک مدیر شبکه های اجتماعی برای برند بوهو استخدام شد. همه کارمندان برای کمک به تیم رسانه های اجتماعی با کمک پیام ها و تصاویر تشویق شدند. در ژوئن 2019 ، بوهو 6 میلیون دنبال کننده اینستاگرام ، 1.1 میلیون دنبال کننده توییتر و 2.9 میلیون پسندیدن در فیس بوک داشت.
برندهایی که توسط بوهو خریداری شدند
در آگوست 2019 ، مشاغل آنلاین کارن میلن و ساحل توسط بوهو به مبلغ 18 میلیون پوند خریداری شد و کارمندان بخش آنلاین آن ها را حفظ کرد.
این شرکت که به سرعت در حال رشد است ، مارک های تجاری و حضور آنلاین چندین خرده فروش خیابانی منسوخ شده را به دست آورده است. در ژوئن سال 2020 ، بوهو اعلام کرد که قصد دارد مارک ها و وب سایت های فروشگاه های بزرگ خیابان Oasis Stores and Warehouse را با مبلغ 5.25 میلیون پوند خریداری کند.
در ژانویه 2021 ، به دنبال فروپاشی فروشگاه بزرگ دبنهامز در انگلیس ، بوهو این مارک و تجارت آنلاین را به قیمت 55 میلیون پوند خریداری کرد. در ماه فوریه ، بوهو اعلام کرد که مارک های سابق گروه Arcadia یعنی Burton ، Wallis و Dorothy Perkins را به قیمت 25.2 میلیون پوند خریداری می کند.
بوهو همچنین دارای بوهوMAN ، PrettyLittleThing ، Nasty Gal و MissPap است که قشر جوان را هدف قرار داده است.PrettyLittleThing در دسامبر 2016 خریداری شد ،بوهو 66 درصد از سهام این خرده فروش را با هزینه 3.3 میلیون پوند خریداری کرد و تیم مدیریت موجود سهام باقی مانده را حفظ کرد.
در واقع از جمله مجموعه هایی که زیر نظر برند بوهو کار می کنند می توان به برتون (Burton) دبنهام (Debenhams) دوروتی پرکینز(Dorothy Perkins) ویر هاوس (Warehouse) اوسیز(Oasis) کارن میلن (Karen Millen) ساحل (Coast) والیس (Wallis) اشاره کرد.
چالش هایی که بوهو با آن ها روبرو شد
بوهو به دلیل ترویج مد سریع مورد انتقاد قرار گرفته است ، منتقدان ادعا می کنند ساخت آن لباس ها برای محیط زیست هزینه بردار است. بیش از نیمی از لباس های بوهو در انگلیس ، به ویژه در شهرهای لستر ، لندن و منچستر تولید می شود. بوهو در حدود 75 تا 80 درصد از لباس های تولید شده در لستر را خریداری می کند.
سال 2017
در سال 2017 ، مجموعه مستند تلویزیونی کانال 4 دریافت که کارخانه های تولیدکننده بوهو در لستر (همراه با New Look، River Island و Missguided) کمتر از حداقل دستمزد ملی به کارگران پرداخت می کنند. بوهو اظهار داشت که کار بدون اطلاع آنها از طریق پیمانکاری فرعی انجام شده است.
سال 2020
در اواخر ژوئن سال 2020 ، گروه حقوق کارگران “کارگر زیر سلطه ی برچسب” گزارشی ارائه داد که کارخانه های تأمین کننده بوهو، فاصله اجتماعی را رعایت نمی کنند و کارکنان را حتی در صورت بیماری وادار به کار می کنند ، ادعاهایی که بوهو آن ها را انکار کرد. به دنبال آن یک گزارش تحقیقاتی توسط ساندی تایمز منتشر شد که ادعا می کرد کارگران تولید لباس برای بوهو در یک شرکت مستقر در لستر در هر ساعت 3.50 پوند دستمزد دریافت می کنند ، یعنی کمتر از نصف حداقل دستمزد بیش از 25 سال در انگلیس است.
یک نماینده اظهار داشت: “ما در حال اقدام فوری برای بررسی دقیق چگونگی اوضاع هستیم ، اطمینان خواهیم داد که تامین کنندگان ما بلافاصله کار با این شرکت را متوقف می کنند ، و ما روابط خود را با هر تامین کننده ای فورا بررسی خواهیم کرد که قرارداد کار فرعی با سازنده مورد نظر دارند.
در ماه سپتامبر ، این شرکت یافته های گزارش آلیسون لویت QC را پذیرفت ، که نشان داد ادعاهای شیوه های ضعیف کار در زنجیره تأمین شرکت “کاملاً درست” است ، به دلیل “ضعف شرکت” ، نظارت آن بر کارخانه ها “ناکافی” است ، و عدم موفقیت آن در ارزیابی خطر برای کارگران در طی شیوع ویروس کرونا “غیرقابل توجیه” بود. در نوامبر 2020 ، قاضی سابق، سر برایان لوسون را منصوب کرد تا نظارت اخلاقی مستقلی را انجام دهد.
تحقیقی توسط روزنامه گاردین در دسامبر سال 2020 ردپای زنجیره تأمین بوهو را به کارخانه هایی در پاکستان کشاند که کارگران ادعا می کردند ماهیانه 47 پوند ، کمتر از حداقل دستمزد قانونی دریافت می کنند ، و به آن ها دستور داده می شود که تا 24 ساعت بدون شیفت کار کنند. و در ازای آن حقوق اضافه کاری کامل دریافت کنند.
سیاست کاری بوهو
به گفته رئیس اجرایی کارول کین ، بوهو می تواند خود را از نزدیکترین رقبای خود متمایز کند ، زیرا تمام دامنه های لباس آنها با مارک 2014 با قیمت متوسط 17 پوند، شامل 9000 خط لباس ، مارک اختصاصی دارند. با تمرکز اصلی در گروه سنی نوجوانان و جوانان ، این لباس به بیش از 100 کشور می فروشد. شرکت بوهو از ژوئن 2014 هفت بازار عمده داشت ، از جمله این بازارها می توان به انگلیس ، ایالات متحده و فرانسه اشاره کرد.
سفارشات تکرار شده معمولاً 25٪ در مواردی است که فروش خوبی دارند. مشتریان می توانند کالای خود را تا نیمه شب سفارش دهند و روز بعد حتی در روز یکشنبه که روز تعطیل محسوب می شود، کالاها را تحویل بگیرند. تعداد مشتریان بوهو در سال 2017 در کل 29٪ افزایش یافت و به 5.8 میلیون نفر رسید.
در سال 2010 مرکز توزیع اصلی این شرکت در شهرک صنعتی Heasandford در برنلی ، لنکشایر واقع شد. بوهو از یک شرکت با 40 کارمند اولیه ، به سرعت به بزرگترین کارفرمای برنلی تبدیل شد ، و در سال 2021 نیروی کار این شرکت به بیش از 3500 نفر رسید.
این شرکت ساختمان های بیشتری را در این منطقه به دست آورد ، که قبلا در دست تولیدکنندگانی مانند TRW Automotive بود. بوهو قصد دارد به رشد خود ادامه دهد، رئیس تدارکات بوهو در سال 2021 گفت: “سهولت توزیع مهم است و شرکت ما در قلب انگلستان قرار دارد ، این شرکت همچنین نیروی کار ماهر و متنوعی را فراهم می کند.”
امور شرکت ها
با بارگیری برنامه تلفن همراه آن در سراسر انگلیس ، ایالات متحده و استرالیا در طول سال منتهی به آوریل 2017 ، دستگاه های تلفن همراه 70٪ از کل بازدید ها را تشکیل می دهند که نسبت به سال قبل از آن 4٪ افزایش داشته است بازدید مشتری در آن سال در حدود 2.2 میلیون بود.
عملکرد مالی
در 10 ماه منتهی به دسامبر 2013 ، فروش بوهو در مجموع به 92 میلیون پوند رسید، که میزان آن با سود قبل از اتهام 10 میلیون پوند بود. در فوریه 2014 ، کل فروش با سود 11 میلیون پوند به 110 میلیون پوند رسیده بود.
این شرکت عرضه اولیه خود را در مارس 2014 به پایان رساند ، و سهامش به طور قابل توجهی بالا رفت و اولین شرکت در بازار بورس اوراق بهادار لندن بود. ارزش شرکت بوهو در حدود 600 میلیون پوند بود که ، ثروت خالص کمانی 135 میلیون پوند و کین 25 میلیون پوند برآورد شد.
گردش مالی در سال منتهی به فوریه 2015 برابر با 139.9 میلیون پوند بود که 27 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت ، با افزایش سود ناخالص 31 درصد به 85 میلیون پوند.
در آوریل 2017 ، بوهو اعلام کرد که سود آن تقریباً دو برابر شده و 31 میلیون پوند از فروش 51٪ افزایش یافته و تقریباً 300 میلیون پوند بوده است.
وقتی این شرکت در سال 2014 در بازار سهام به بازار عرضه شد ، ارزش آن 560 میلیون پوند بود و از آوریل 2017 حدود 2 میلیارد پوند ارزش دارد. در سطح بین المللی ، خرده فروش پیشنهاد می دهد که رشد 140 درصدی خود برای درآمد تقریبا 40 میلیون پوندی بیش از حد انتظار باشد ، در حالی که رشد در اروپا 44٪ و 42٪ برای سایر فعالیتهای بین المللی بود.
بوهو و کرونا
اما در آوریل 2018 عملکرد قوی بوهو گزارش شد ، زمانی که بوهو اعلام کرد درآمد آن تقریباً دو برابر سال قبل بوده و تا 580 میلیون پوند افزایش یافت که سود قبل از مالیات 43.3 میلیون پوند بود و همچنین شاهد افزایش 22 درصدی مشتریان بود. بوهو همچنان در چهار ماه گذشته برای سال 2019 با 44٪ افزایش درآمد به 328.2 میلیون پوند عملکرد خوبی داشته است.
گزارش شده است که بوهو در طول سال 2020 و در زمان بیماری همه گیر COVID-19 سود بیشتری نسبت به سال مالی گذشته کسب کرده است. یورونیوز لیوینگ در آن زمان گزارش داد كه “بوهو موفق شده است از لباس دنج استفاده كند در حالی كه مشتریان بیش از هر چیز به راحتی نیاز دارند.” این شركت 45٪ افزایش درآمد سه ماهه اول را نشان داد.
امیدواریم که این مقاله هم برای شما مفید بوده باشد و خوشحال می شویم که اگر نکاتی دیگر در مورد برند بوهو وجود دارد آن را با ما و دیگر خوانندگان وبسایت پوشاک امی به اشتراک بگذارید.