پوشاک پایدار مردانه و تولید آن به عنوان یک تحول در صنعت نساجی رقم خورده است. براساس کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد، صنعت مد دومین آلوده کننده محیط زیست در جهان است.
تولید بیش از حد و ایجاد ضایعات در صنعت پوشاک به یک جزء غم انگیز از این صنعت تبدیل شده است. براساس تحقیقاتی در این زمینه 73 درصد از لباس های جهان در نهایت به محل دفن زباله ختم می شوند. در همین حال، تعداد پوشاک تولید شده سالانه برای اولین بار در سال 2014 از 100 میلیارد فراتر رفت و و نسبت به سال 2000 دو برابر شد.
با ما همراه باشید، در ادامه مقاله به معرفی 16 مارک و برند می پردازیم که به دنبال تولید پوشاک مردانه پایدار هستند.
پایداری در صنعت مد به چه معنا است؟
در متداول ترین تعریف، توسعه پایدار را توسعه ای می دانند که ” نیازهای حال حاضر را برآورده می کند بدون این که توانایی نسل های آینده را در برآوردن نیازهای خود به خطر اندازد “. این تعریف به این اشاره می کند که رشد اقتصادی نتیجه غارت منابع طبیعی برای نسل های بعدی نیست بلکه این به طور طبیعی به شیوه های بازیافت، تجزیه زیستی، تمرکز بر تولید محلی پایدار، حذف کربن و حذف انتشار گازهای گلخانه ای، استفاده بهینه از آب، تمرکز بر افزودن مهارت به کارگران و استفاده از انرژی سبز برمی گردد. به عبارت دیگر هدف ایجاد همزیستی طبیعت و انسان است. این امر این فرصت را برای برندها ایجاد می کند که به رنگ سبز در بیایند و از مزایای بازاریابی استفاده کنند.
آیا مصرف کنندگان به پوشاک پایدار اهمیت می دهند؟
برخلاف تصور ما که فکر می کنیم مصرف کنندگان از این مسائل بی اطلاع هستند یا برای یافتن جایگزین مناسب تلاش لازم را انجام نمی دهند، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد 75 درصد از مصرف کنندگان پوشاک، پوشاک پایدار را بسیار مهم قلمداد می کنند و از همین رو مصرف کنندگان این قدرت را دارند تا برندهای پوشاک و تولیدکنندگان را ملزم به پاسخگویی نمایند. براساس گزارشاتی که پیرامون این موضوع صورت گرفته است؛ 50 درصد از مصرف کنندگان پوشاک می گویند که قصد دارند در آینده ای نزدیک برند و مارک مورد نظر خود را تغییر دهند و مارک یا برندی را جایگزین نمایند که برای حفاظت از محیط زیست و کمک به جامعه تلاش کند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که تقاضا برای لباس پایدار وجود دارد و هر روز در حال افزایش است.
آیا لباس پایدار به خوبی طراحی شده است؟
کریستوفر رابرن که به دلیل طراحی لباس های پایدار مشهور است در مصاحبه ای اظهار داشته است که تنها تولید لباس پایدار کافی نیست بلکه باید طراحی نیز خوب باشد. به عبارت دیگر برندهایی ارجحیت دارند که برای یک تولید پایدار تلاش می کنند و ضمنا به همان اندازه نیز لباس های مطلوب تولید می کنند.
برندهای پوشاک پایدار مردانه
استلا مک کارتنی
استلا مک کارتنی به عنوان یک طراح معروف انگلیسی، همواره سعی داشته است تا در زندگی و همچنین در طراحی هایش مد پایدار را به تصویر بکشد. استلا مک کارتنی از پوست حیوانات، خر و پر در مجموعه های خود استفاده نمی کند بنابراین تمامی محصولات طراحی شده توسط وی با محیط زیست سازگاری دارند. او برای ساخت کالکش های بی نظیر از موادی استفاده کرد که به طبیعت آسیبی نمی زنند و همواره قابل بازیافت هم هستند.
کت گرافیکی استلا مک کارتنی

در مجموعه بی نظیر استلا مک کارتنی کت بیس بال را انتخاب نمودیم. طراحی این کت کاملا جدید است. نوار زرد رنگی که با یقه هم مرز است و بر روی مچ دست و ناحیه کمر قرار دارد. یکی از آستین ها با یک تکه گرافیکی مشکی و زرد تزیین شده است. این توجه به جزئیات، نحوه تکرار رنگ و جداسازی آن است که باعث شده است سبک استلا مک کارتنی متفاوت باشد.
مجموعه مدور Asos
برند ایسوس یک برند لوازم آرایشی و بهداشتی است. مرکز این برند در انگلیس قرار دارد و بیش از 850 مارک و همچنین انواع مختلفی از پوشاک و لوازم جانبی را به فروش می رساند.
اگر تا به حال فکر کرده اید که مد سریع می تواند زیان هایی به محیط زیست و طبیعت وارد سازد باید بگوییم که در سپتامبر 2020 برند Asos با همکاری مرکز مد پایدار بریتانیا اولین مجموعه پایدار خود با عنوان Desing را منتشر کرد. این مجموعه شامل 20 قطعه تک جنس بود که بر پایه ایده طراحی دایره ای تهیه شده اند. ایده طراحی دایره ای این است که کل چرخه زندگی یک لباس را در نظر بگیرید.
هر قطعه مد یا لوازم جانبی که اولین مجموعه پایدار مارک را تشکیل می دهد، از اقلام دیگر ساخته یا بازسازی می شود. تیم طراحی Asos در تهیه مجموعه خود حداقل ضایعات، قابلیت بازیافت، قابلیت استفاده و دوام را ایجاد کرد. طراحی این مجموعه با استعدادهای دهه 90 آغشته شده است.
شلوار رزمی

در طراحی این شلوار نایلونی از ضایعات پارچه ای استفاده شده است. این شلوار طوری طراحی شده است تا هر زمانی که محبوبیت خود را از دست داد، بازیافت شود.
کریستوفر رائبرن
استایل های طراحی شده توسط این طراح بریتانیایی مد همگان را تحت تأثیر قرار داده است. این طراح جهان مد که بخاطر طراحی های متفاوتش در حوزه پوشاک مردانه معروف شده است. کریستوفر به یکی از خاص ترین طراحان مد تبدیل شده است مخصوصا که سعی دارد طراحی و تولید پوشاک پایدار را در مجموعه های بی نظیرش بگنجاند.
وی در سال 2010 راه را برای همگرایی مد و ماندگاری بالا و در عین حال مطلوب باقی گذاشت. کریستوفر همواره سعی دارد تا روی مواد اضافی دوباره کار کند و همچنین ردپای کربن را با تولیدات محلی به حداقل برساند تا جایی که زباله های صنعت نساجی را به حداقل برساند.
کت SI

این کاپشن از نایلون بازیافت شده و بطری های پلاستیکی بازیافتی ساخته شده است.
برند یاتای نون YATAY NEVEN
این برند در سال 2018 و پس از دو سال تحقیق و توسعه راه اندازی شد و با یک مأموریت جدید به بازار پوشاک وارد شد. این برند همواره سعی دارد تا به تولید کفش های کتانی روی بیاورد. کفش هایی که با محیط زیست کاملا سازگار است.
کفش کتانی

برند یاتای نون این کفش ها را طوری طراحی و تولید کرده است که از 50 درصد بیوپلیولها و 25 درصد پلی استر بازیافتی استفاده شده است که باعث می شود این کفش تا 75 درصد پایدار باشد. بندهای کنفی این کتونی ها به طور طبیعی 100% پایدار هستند. بسته بندی این کفش از بطری های پلاستیکی بازیافتی ساخته شده است.
شلوار نخی فیلیپا

فیلیپا مارتینا ناتسون به عنوان یک طراح لباس سوئدی برند مد فیلیپا کی را در سال 1993 تأسیس نمود. وی با کمک پاتریک کیلبورگ این برند را اداره می کند. در حالی که 19 سال از فعالیت برند فیلیپا کی می گذرد اما این برند سوئدی اخیرا به دنبال طراحی و تولید پوشاک پایدار است. شلوار نخی فیلیپا به عنوان یک پوشاک پایدار از مواد بازیافتی ساخته شده است. این برند سعی دارد تا پوشاک و البسه در عین سادگی بسیار شیک و جذاب باشند.