هنگامی که برای بخش فضای مجازی یک فروشگاه پوشاک یا برای کسب و کارهای خانگی مربوط به لباس و پوشاک عکس می اندازید قطعا می خواهید این کار را به درستی انجام دهید. نحوه ی عکاسی مناسب ممکن است تعیین کننده ی بسته شدن پروسه ی فروش و نرخ پرش مشتریانی باشد که به یک پیج رجوع می کنند.
عکاسی از لباس مانند عکس گرفتن از جواهرآلات زینتی نیست. جواهراتی که از لحاظ اندازه کوچک هستند ولی با داشتن جزئیات بسیار زیبا و پر زرق و برق خیلی راحت می توانند مخاطب را به خود جذب کنند. هنگام عکس گرفتن از لباس ها باید دقت بسیار زیادی شود که جزئیات آن به خوبی نشان داده شود.
در این راهنمای گام به گام ، اصول اولیه عکاسی محصول را پوشش می دهیم: تجهیزات مورد نیاز ، آماده سازی وسایل لباس ، راه اندازی آتلیه عکس (حتی اگر در خانه باشد).
این مقاله می تواند بیشتر برای کسب و کارهایی مناسب باشد که در زمینه ی فروش لباس و نحوه ی عکس گرفتن از آن اطلاعاتی دارند.
مرحله ی اول- چگونه می خواهید محصولات تان را نمایش دهید
قبل از اینکه کارتان را آغاز کنید تصمیم بگیرید که چگونه می خواهید لباس و جزئیات آن را به مخاطبان و مشتریان احتمالی نشان دهید. معمولا سه روش رایج برای عکس گرفتن از لباس وجود دارد.
استفاده از یک مانکن

زمان عکاسی از یک محصول استفاده از یک مانکن که جزئیات و اندازه ی واقعی آن را نشان دهد می تواند بسیار عالی باشد. خریداران اینترنتی به این علاقه دارند که بتوانند لباسی را که قصد خرید آن را دارند در ذهن خود تجسم کنند.
استفاده از یک مانکن می تواند به محصول شما دید واقعی تری از آن به مخاطب می دهد. البته برای داشتن یک عکس حرفه ای می توانید بعدا قسمت های اضافی را با استفاده از برنامه هایی مانند فتوشاپ حذف کنید.
توصیه ی اول : از مانکن های بدون دست برای لباس هایی که مجبور هستید نحوه ی قرارگیری آستین را نشان دهید، استفاده نکنید. چون در این حالت بسیار برای شما سخت بر می شود که فرم یک آستین آویزان و تو خالی را به درستی به مخاطب نشان داد. همچنین اصلاح آن در فتوشاپ هم بسیار کار زمان بری است.
توصیه ی دوم: از مانکن هایی استفاده کنید که به صورت مستقیم ایستاده باشند، چرا که اگر به مانکن ها دقت کرده باشید بعضی از آن ها در نحوه ی ایستاده بودن با هم تفاوت دارند. و برخی از مانکن ها به طور مایل ایستاده اند. وقتی که پس زمینه ی عکس مانکن های مایل را حذف کنید، نشان دادن قسمتی از آستین در حالی که بقیه ی آن قابل مشاهده نیست برای مخاطب بسیار عجیب به نظر می رسد.
استخدام یک مدل
اگر از لحاظ بودجه مشکلی ندارید یک مدل استخدام کنید. مدل ها می توانند لباس مورد نظر شما را به هر نحوی که دوست دارید و به نظرتان زیبا می آید به تن کنند و حالت های متنوعی به خود بگیرند که بتوانید بهترین عکس ها را از محصولتان بگیرید. و آن را در رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.
توصیه: ژست های مختلفی را امتحان کنید تا بهترین عکس را ارائه دهید. البته این را در نظر داشته باشید که خریداران همیشه می خواهند جزئیات محصولات را ببینند، پس عکس ها به گونه ای نباشد که نتوانید به خوبی محصولتان را به نمایش بگذارید.
مدل ها می توانند به محصولات شما شخصیت بدهند. اما در مقایسه با مانکن ها برای شما بسیار هزینه بردار خواهند بود. از طرفی هم باید برای زمان عکاسی را با مدل تان هماهنگ کنید که همیشه کار آسانی نخواهد بود.
عکاسی روی یک سطح
عکاسی روی یک سطح ساده ترین و یکی از مقرون به صرفه ترین روش ها برای عکاسی از وسایل لباس است. عکاسی روی یک سطح برای پیراهن ها ، تی شرت هم حتی جوراب و شلوار مردانه هم مناسب است. برای عکاسی روی سطح استفاده از یک قطعه بزرگ کاغذ سفید یا یک ورق چوبی سفید بسیار مناسب است.
اطمینان حاصل کنید که محصولات شما بهترین ظاهر را دارند. لباس های خود را اتو کنید یا مثلا یقه ها به درستی در جای خود قرار دارند و دکمه ها بسته شده باشند. با یک تکه مقوا می توانید به محصولات خود شکل بسیار زیبایی بدهید.
به یاد داشته باشید که مشتریان شما نمی توانند محصولات شما را امتحان کنند و اغلب در خرید محصولات دچار تردید هستند زیرا نمی توانند تصور کنند که محصولات چگونه به نظر می رسند.
یک راه برای خاص بودن و جذاب بودن عکس هایتان این است که در استفاده از سطح مورد نظرتان دقت کنید. سعی کنید از ورقه ای استفاده کنید که مخصوص شما باشد. در واقع کاربر با دیدن عکس حتی بدون نگاه کردن به نام کاربری هم حدس بزند که عکس متعلق به شماست.
مرحله ی دوم- تجهیزات عکاسی

برای تهیه ی تجهیزات عکاسی نیازی نیست که حساب بانکی خود را خالی کنید یا از تجهیزات بسیار گران قیمت استفاده کنید. از آنجا که دوربین گوشی ها هر روز پیشرفته تر می شود از این لحاظ کار آسان تر شده است. در زیر تجهیزات مورد نیاز برای گرفتن عکسی مناسب آورده شده است.
دوربین عکاسی
اگر از دوربین عکاسی استفاده می کنید استفاده از دوربین های mirrorless که فناوری های جدیدتری دارد و همچنین قابلیت اتصال آسان و نورپردازی در استودیو و همچنین وزن سبک تر آن باعث می شود که در مقایسه با دوربین های DSLR سنتی مناسب تر باشد. و شما عکس حرفه ای تری را از محصولات خود تهیه کنید. البته همانطور که گفته شد با توجه به پیشرفت گوشی های تلفن هوشمند نیازی به دوربین های عکاسی ندارید.
تجهیزات روشنایی
برای عکاسی لباس، نورپردازی مناسب بسیار ضروری است. خریداران بالقوه می خواهند تمامی جزئیات مربوط به محصول را به خوبی مشاهده کنند. تهیه ی منبع نوری که به دوربین عکاسی شما متصل شود بسیار بهتر است. می توانید از حداقل دو یا سه منبع نور استفاده کنید که از زوایای مختلف عکس شما را پوشش دهد.
اگر تصمیم دارید از یک تلفن هوشمند برای عکاسی خود استفاده کنید ، سرمایه گذاری روی یک کیت نور مداوم راهی بهتر است زیرا نیازی به همگام سازی نور با شاتر دوربین نیست.
کیت پس زمینه استودیو
در کنار نورپردازی صحیح ، استفاده از پس زمینه یکی از مهمترین تجهیزات مورد نیاز برای ایجاد تصاویر جذاب است. برای تهیه ی عکس هایی مناسب که به شما این امکان را بدهد که از یک مانکن برای تمام لباس ها یا پوشاکی که اندازه ی قدی آن ها بلند است به طول کامل عکس بگیرید، نیاز است که از یک کیت با ابعاد 150 در 200 سانتی متر استفاده شود.
سه پایه
انتخاب یک سه پایه قوی برای عکاسی در استودیو ضروری است. به دلیل اینکه هر گونه لرزش ناخواسته دوربین را از بین می برد. سعی کنید سه پایه ای تهیه کنید که ارتفاع آن تقریباً تا سطح چشم شما باشد و به دنبال آن باشید که دارای تراز باشد زیرا هنگام تنظیم پایه ها به کارتان می آید.
مانکن یا مدل
در مورد مانکن ها و مدل ها قبلا هم صحبت کردیم. و همچنین اشاره کردیم که مانکن ها می توانند مزایای بیشتری به نسبت مدل ها داشته باشند. البته در تهیه ی مانکن دقت کنید که حتما از مانکنی استفاده کنید که دست و پا داشته باشد.
در حالی که استفاده از یک مدل می تواند گران باشد ، و مزایای اضافی آن که یک عکس حرفه ای می تواند را به ارمغان می آورد ممکن است گاهی از هزینه آن بیشتر باشد. به عنوان مثال ، یک مدل حرفه ای می تواند ژست خود را تغییر دهد تا تمام حالات لباس را نشان دهد ، در حالی که اگر روی مانکن بود ، باید لباس را ثابت روی آن سنجاق کنید. یک مدل همچنین می تواند حرکات طبیعی را برای لباس ایجاد کند که خریدار می تواند با آن ارتباط برقرار کند.
جعبه ابزار عکاسی
هنگام عکاسی از لباس ، داشتن یک ترفند برای عکاسی بسیار مفید است. به عنوان مثال ، استفاده از سنجاق یا برچسب های خاص برای رفع کردن چین ها ، که بعدا در هنگام اصلاح آن با فتوشاپ از لحاظ زمانی صرفه جویی زیادی می کنید. گیره های لباس هم راهی عالی برای جمع آوری چین و چروک است.
سایر اقلام با ارزش عبارتند از: چسب برای قرار دادن پارچه در محل مورد نیاز ، باتری های اضافی برای دوربین ، لامپ های اضافی برای چراغ های استودیو و اتو بخار برای از بین بردن هر گونه چین و چروک.
مرحله 3 – محصولات پوشاک خود را آماده کنید

آماده سازی کارهای قبل از تهیه ی عکس برای یک عکاسی عالی است. این کار باعث می شود زمان ویرایش زیادی را پس از آن صرفه جویی کنید. اتو کردن یا بخار شویی تمام لباس ها اولین کاری است که باید انجام شود. این کار را قبل از آویزان کردن همه چیز انجام دهید تا از ایجاد چین و چروک در آن مطمئن شوید.
سپس جعبه ابزار عکاسی خود را باز کنید ، باتری های اضافی شارژ شده و سنجاق ها آماده باشند. اگر به مانکن برای عکس نیاز دارید ، مانکن را آماده کنید. جزئیات مهمی که در لباس ها هستند را برای عکاسی در نظر بگیرید.
مرحله 4 – آتلیه عکاسی خود را آماده کنید
آتلیه عکاسی لباس شما می تواند یک استودیوی حرفه ای باشد یا شاید فقط یک قسمت اضافی در پشت فروشگاه شما باشد. یا حتی یکی از اتاق های خانه تان به شرط اینکه دوربین و نور مناسب داشته باشد. ابتدا تصویر پس زمینه خود را تنظیم کنید. پس از انجام این کار ، تنظیم نور و دوربین خود را شروع کنید. تنظیم نور سه نقطه ای برای عکاسی از لباس بهترین حالت در عکاسی است.
برای شروع ، یک چراغ در کنار دوربین خود قرار دهید و آن را بالای مانکن تنظیم کنید ، این چراغ اصلی شماست. چراغ دوم به عنوان یک نور پر کننده عمل می کند و باید در زاویه 45 درجه از مانکن شما و دورتر از چراغ کلید اول قرار گیرد. در نهایت با موقعیت نور باقی مانده این را بین مانکن و پس زمینه قرار دهید.
مرحله 5 – تنظیمات دوربین خود را بررسی کنید
هنگام تنظیم دوربین ، سه عامل وجود دارد که باید به آن ها توجه کنید – دیافراگم ، حساسیت ISO و سرعت شاتر.
دیافراگم
برای عکاسی از لباس ، عکاسی با f/stop بالا ، بین f/8 و f/11 ایده آل است. این به شما کمک می کند تا تمرکز بیشتری روی محصولات پوشاک خود داشته باشید.
سرعت شاتر
سرعت شاتر به مدت زمان باز ماندن شاتر شما اشاره دارد. در حالت ایده آل ، هنگام عکاسی از لباس باید آن را در حدود 1/125 تنظیم کنید.
حساسیت ISO
هنگام عکاسی از لباس ، تنظیمات ISO ایده آل بین 400 تا 800 است. این بستگی به نوع منبع نوری که استفاده می کنید بستگی دارد. اگر از نور مصنوعی استفاده می کنید ، ISO خود را بین 600 تا 800 تنظیم کنید تا بتوانید اختتلالات را کاهش دهید.
مرحله 6 – شروع به گرفتن عکس از محصول خود کنید
حالا ، به قسمت جالب رسیدیم و آن هم عکاسی از محصولات خودتان است.
مطمئن شوید که دوربین شما ثابت است. از سه پایه استفاده کنید. این به شما تصاویر واضح تری از محصول می دهد. اگر سه پایه ندارید ، می توانید دوربین خود را روی هر نوع سطح ثابت دیگری قرار دهید.
مانکن یا مدل شما باید در مرکز قاب دوربین شما باشد. به این نکته توجه کنید که اگر به عکس های نزدیک تر نیاز دارید ، یا سه پایه خود را تنظیم کنید یا زوم اپتیکال دوربین خود را تنظیم کنید.
نکته شماره 1: از بزرگنمایی دیجیتال استفاده نکنید – کیفیت عکس های محصول شما را به دلیل برش تصویر هنگام عکاسی پایین می آورد.
نکته شماره 2: دوربین خود را روی حالت تایمر 2 ثانیه تنظیم کنید. انجام این کار به دوربین اجازه می دهد تا پس از فشار دادن شاتر ، روی سوژه شما تمرکز مجدد کند.
جزئیات را به نمایش بگذارید

هنگام عکاسی از لباس از جزئیات کوچک غافل نشوید. وقتی مشتری محصول را دریافت می کند و متوجه می شود پارچه زمخت است در حالی که فکر می کرد که این محصول نرم است، زیاد برای شما و کسب و کارتان جالب نیست. یا این که محصول به جای زیپ، دکمه دارد.
بنابراین از دوخت ، پارچه ، برچسب ها ، زیپ ، دکمه ها و هر چیز دیگری در مورد لباس و پوشاک خود عکس بگیرید که فکر می کنید ممکن است برای مشتری مهم باشد.
با درج جزئیات می توانید تعداد سوالات مشتری را که دریافت می کنید کاهش دهید و با این کار نرخ تبدیل را افزایش دهید زیرا مشتری تمام اطلاعات مربوط به محصول را در جلوی خود دارد.
نکاتی هنگام عکاسی از لباس
اگر نیاز دارید نیم تنه یک لباس را پر کنید ، یک سوتین پر شده روی مانکن بگذارید.
اگر وسیله برای مانکن یا مدل خیلی بزرگ است ، برای ثابت نگه داشتن لباس از سنجاق و گیره استفاده کنید.
استفاده از یک پنکه می تواند راهی عالی برای ایجاد تحرک در محصول شما باشد.

مرحله 7 – ویرایش عکس های محصول خود برای افزایش فروش
پس از اتمام عکاسی از محصولات خود ، زمان ویرایش تصاویر شما رسیده است تا همه آن ها مناسب و مختص فروشگاه آنلاین شما باشد. اطمینان حاصل کنید که از تراز ، پس زمینه سفید ، برش و اصلاح رنگ مناسب برای اطمینان از سازگاری آن استفاده می کنید.
اگر می خواهید عکاسی از لباس خود را به سطح بالاتری برسانید می توانید به فکر ایجاد مانکن های شبح باشید. جلوه مانکن شبح باعث می شود تصاویر محصول شما بدون نمایش یک مدل به شکل یک انسان به نظر برسد. با نشان دادن بخشهای کوچکی از داخل لباس ، فرم بیشتری به محصول می دهید.
نحوه ایجاد جلوه مانکن شبح (نامرئی)

از محصول از جلو عکس بگیرید. سپس برای ایجاد “خط گردن” از پشت عکس بگیرید و لباس را وارونه کنید یعنی قسمت داخلی لباس را بیرون بیاورید. برای این کار باید از سه پایه استفاده کنید و از تغییر میزان زوم خودداری کنید. یک ایده خوب این است که نقطه ای را برای مانکن خود روی زمین مشخص کنید تا برای هر دو عکس در یک نقطه باشد. با این کار “اتصال” موارد بعد از آن آسان تر می شود.
مرحله بعدی حذف پس زمینه است ، زیرا باید بتوانید پشت را از جلو ببینید. سپس فقط باید قسمت جلویی را در بالای قسمت پشتی در فتوشاپ قرار دهید ، که اگر هر دو عکس شما از یک فاصله و زاویه یکسان گرفته شده باشند ، نباید خیلی کار سختی باشد. هرچند ممکن است این مرحله کمی زمان بر باشد اما ارزش این را دارد.
آخرین مرحله – عکس های محصول خود را برای فروش آنلاین بارگذاری کنید
آخرین کاری که باید انجام دهید این است که اقلام خود را در فروشگاه آنلاین خود و هر بازاری که در آن می فروشید بارگذاری کنید ، و مطمئن شوید که با الزامات تصویر مطابقت دارید.

به یاد داشته باشید که عکاسی از لباس می تواند سرگرم کننده باشد – و اگر به درستی انجام شود ، می تواند فروشگاه شما را شگفت انگیز جلوه دهد!
امیدواریم که خواندن این مقاله برایتان مثمر ثمر بوده باشد. خوشحال می شویم که نظرات خودتان را در این مورد با ما به اشتراک بگذارید.