برند نایک Nike یکی از موضوعات محبوب و همچنین مورد علاقه ورزشکاران است. این برند یکی از قدرتمند ترین برندهای ورزشی در سطح جهان است و به عنوان تامین کننده لباس ورزشی ورزشکاران، مطمئنا یکی از گزینه های انتخابی ورزشکاران محسوب می شود.
الهه پیروزی نایک
نام این شرکت از واژهی یونانی نایک، الهه پیروزی، برگرفته شده است. نایک محصولاتش را با نام برند خود بازاریابی می کند. این شرکت علاوه بر تولید پوشاک و تجهیزات ورزشی، فروشگاههای خردهفروشی را با نام شهر مدیریت میکند.
همچنین نایک حامی مالی بسیاری از ورزشکاران و تیمهای ورزشی مشهور در سراسر جهان است و علامت تجاری «فقط انجامش بده» و لوگوی Swoosh آن بسیار شناخته شده است.
برتری نایک نسبت به رقبا
امتیازی که برند نایک را از سایر رقبایش متمایز می کند قدرت سرمایه این برند است. ورزشکاران مشهور و مطرح در سراسر دنیا همچون راجر فدرر، سرنا ویلیامز، مایکل جردن، لیونل مسی، کوبی برایانت، ماریا شاراپووا و… برند نایک را انتخاب کرده اند و همواره از آن حمایت می کنند.
با ما همراه باشید، در ادامه مطلب در مورد فعالیت های کمپانی نایک و چگونگی تأسیس این برند قدرتمند و پرنفوذ ورزشی توضیحاتی ارائه خواهیم داد.
تاریخچه NIKE
محصولات ورزشی روبان آبی
اگر به تاریخچه برند نایک رجوع کنید، می بینید که در سال های اولیه فعالیت این برند، از عنوان نایک خبری نیست بلکه “محصولات ورزشی روبان آبی” عنوانی بود که به این برند داده شد.
بنیانگذاران برند نایک
“بیل باور من” و “فیل نایت” از جمله بنیانگذاران برند RBS یا Blue Ribbon Sports بودند. این فرد به عنوان یک دونده نیمه استقامتی زیر نظر آموزش های مربی خود یعنی “بیل باور من” بود. یکی از دغدغه های این مربی تأمین وسایل باکیفیت و عالی برای بهبود عملکرد ورزشی شاگرد خود یعنی “فیل نایت” بود، به طوری که همواره سعی می کرد بهترین کفش را برای وی فراهم نماید.
واردات کفش ژاپنی
“فیل نایت” برای ادامه تحصیل در رشته مدیریت امور مالی عازم دانشگاه استنفورد شد. در طی تحصیل، “فیل نایت” به فکر ارائه یک کفش ورزشی مناسب بود طوری که این ایده باعث شد تا وی به یک شرکت سازنده کفش ژاپنی پیشنهادات خود را ارائه نماید. با وجود تلاش های بسیار، “فیل نایت” موفق به اقناع مدیران کمپانی مورد نظر نشد.
تلاش و اقدام “فیل نایت” جهت پذیرش پیشنهاداتش در کمپانی های مورد نظر، با شکست مواجه شد اما این موضوع باعث نشد که “فیل نایت” از تلاش دست بردارد، تا جایی که تصمیم گرفت از کشور ژاپن کفش وارد کند. فیل نایت با مطرح نمودن این موضوع توانست نظر “باور من” را جلب کند، بنابراین مربی و شاگرد وارد دنیای شراکت شدند.
فروش فوق العاده کفش دو ژاپنی
در ماه های اولیه، فروش محصولات و تقاضای مشتریان از رونق چندانی برخوردار نبود تا اینکه در سال 1964 توانستند 1300 جفت کفش دو ژاپنی بفروشند و در سال 1965، “فیل نایت” و “باور من” توانستند با وجود کارکنانی تمام وقت، میزان فروششان را به 20000 دلار برسانند.
این کمپانی فروش خود را از طریق ماشین نایت انجام می داد و در سال 1966 اولین فروشگاه خرده فروشی خود را در سانتا مونیکای کالیفرنیا افتتاح کرد. با افتتاح این فروشگاه، کارکنان شرکت دیگر مجبور نبودند که کار توزیع و فروش محصولات BRS را از طریق ماشین های نایت انجام دهند.
راه اندازی اولین خط تولید نایک
سال 1971، RBS رسما تأسیس شد و در همین سال تلاش های “فیل نایت” و “باور من” به ثمر نشست و آنها موفق به تولید اولین کفش ورزشی خود شدند.
این کفش ها دارای لوگوی Swoosh بودند. این لوگو توسط کارولین داویدسون طراحی شده بود و سپس در 22 ژانویه 1974 ، در دفتر علامت های تجاری ایالت متحده ثبت شد.
اولین کفش تولید شده دارای امتیازات ویژه ای در مقایسه با سایر کفش های موجود در بازار بود. وزن سبک این کفش و وجود برآمدگی هایی در قسمت زیر کفش، انجام حرکات کششی را برای ورزشکار تسهیل می کرد، این مدل کفش ورزشی در سال 1972 عرضه شد.
سفیر برند نایک
وقتی صحبت از اولین سفیر برند نایک می شود نام “استیو پرفونتین” دونده مشهور آمریکایی می درخشد که در طول دوران کالج خود یعنی از سال 1969 تا 1972 توانست هفت رکورد آمریکایی از 2000 متر تا 10000 متر به ثبت رساند.
اولین آژانس تبلیغاتی نایک
این شرکت در سال ۱۹۷۶ ، جان براون و شرکا را که در سیاتل مستقر بودند، به عنوان اولین آژانس تبلیغاتی خود استخدام کرد. در سال 1977، این آژانس اولین «تبلیغ برند» با نام «خط پایانی وجود ندارد» را برای نایک تهیه کرد که در آن محصول نایک نمایش داده شد. تا سال ۱۹۸۰ نایک در بازار کفش ورزشی ایالت متحده سهم ۵۰ درصدی به دست آورده بود و این شرکت در دسامبر همان سال سهام خود را عرضه کرد.
تکنولوژی “نایک ایر”
در سال 1979 برند نایک تکنولوژی “نایک ایر” را طراحی کرد. (در این تکنولوژی کیسه های بالشتکی با هوای تحت فشار پر شده اند که در قسمت پایین زیره میانی و پنجه کفش قرار می گیرند)، از مزیت های استفاده از این تکنولوژی می توان به کاهش فشار ناشی از ضربات دویدن و راه رفتن اشاره کرد. برند نایک با استفاده از این تکنولوژی توانست به یک برند قدرتمند کفش های ورزشی تبدیل شود.
گسترش محدوده فعالیت ها

در طول دهه ۱۹۸۰، نایک خط تولید خود را گسترش داد تا ورزشها و مناطق مختلف جهان را پوشش دهد.
برند نایک میان رشته های ورزشی بسیار محبوب شد و در سال 1982 توانست به تولید کننده شماره یک کفش ورزشی در آمریکا تبدیل شود.
محبوبیت لوگوی نایک
لوگوی برند نایک “اسووش” و شعار این برند “فقط انجام بده!” یا (‘Just Do It’) خیلی زود بین خانواده های آمریکایی محبوب و معروف شد. در سال 1985 طراحان نایک یک کفش ورزشی مخصوص برای یک بازیکن تازه کار در NBA به نام “مایکل جردن ” طراحی کردند. این بازیکن با افزایش محبوبیت خود به فروش کفش های ورزشی نایک کمک کرد به طوری که این برند توانست به رکورد جدیدی در فروش دست یابد. پس از آن نایک به طراحی لباس و دیگر لوازم ورزشی نیز مشغول شد.
قرارداد نایک با تیم های ورزشی
کمپانی نایک توانست با تیم های مختلف مانند تیم های فوتبال برزیل و تیم های فوتبال مردان و زنان آمریکا برای تولید لباس و لوازم ورزشی قرارداد ببندد. کسب عنوان قهرمانی برای ورزشکارانی که از لباس ورزشی و تجهیزات ورزشی نایک استفاده می کردند باعث محبوبیت و شهرت این برند ورزشی شد، به طور مثال در سال 1996 این برند با یک بازیکن گلف به نام “تایگر وودز” به مبلغ 5 میلیون دلار در سال قرارداد بست، با موفقیت افسانه ای “تایگر وودز” بر محبوبیت و فروش برند نایک روز به روز افزوده شد.
خرید و فروش های کمپانی نایک
نایک در سال های فعالیت خود، چندین شرکت پوشاک و کفش راخریداری و سپس فروخته است. اولین خرید این شرکت در سال 1988، کمپانی کفش سطح بالای Cole Haa بود.
سپس در سال 1994، Bauer Hockey را خریداری نمود. در سال ۲۰۰۲ نایک شرکت پوشاک موج سواری Hurley International را از مؤسس آن یعنی باب هارلی خرید.
در سال ۲۰۰۳ نایک 3.9 میلیون دلار برای خرید Converse، سازنده کفش کتانی آل استارز، پرداخت کرد. این شرکت در سال 2004، Starter و در سال 2008، Umbro را خریداری نمود، این برند به خاطر تولید وسایل و تجهیزات تیم فوتبال انگلیس مشهور بود. همچنین در سال ۱۹۹۰ نایک به دفتر مرکزی جهانی هشت طبقهی خود در بیورتون، اورگون نقل مکان کرد.
درآمد مالی کمپانی نایک در سال 2012 تا 2014،
کمپانی نایک به عنوان یک شرکت چند ملیتی به طراحی، تولید و فروش کفش، پوشاک و تجهیزات ورزشی مشغول است. این شرکت چندین شعب در بیورتون، اورگون و منطقه پورتلند دارد. کمپانی نایک از بزرگ ترین عرضه کنندگان کفش و پوشاک ورزشی است، همچنین تولید کننده عمده تجهیزات ورزشی می باشد. این کمپانی در سال ۲۰۱۲ بیش از ۲۴.۱ میلیارد دلار درآمد داشته است. از سال ۲۰۱۲ به بعد بیش از ۴۴۰۰۰ نفر در سطح جهان برای این شرکت کار کردهاند.
نایک؛ ارزشمندترین برند ورزشی در جهان
در ۱۹ دسامبر ۲۰۱۳ سود فصلی شرکت نایک به خاطر افزایش ۱۳ درصدی سفارشات جهانی خرید برای تحویل تا ماه آوریل، افزایش یافت.
سفارشات تحویل آتی کفش یا لباس بین دسامبر و آوریل، به ۱۰.۴ میلیارد دلار افزایش یافت. سهام نایک ۰.۶ درصد افزایش یافت و به ۷۸.۷۵ دلار رسید. ارزش برند نایک در سال ۲۰۱۴ مبلغی در حدود ۱۹میلیارد دلار بود و همین موضوع، آن را به ارزشمندترین برند دربین شرکتهای ورزشی تبدیل کرد. در حال حاضر، درآمد سالیانه این برند بیش از 25 میلیارد دلار برآورد شده است.
دامنه محصولات برند نایک

نایک مجموعه ای از محصولات ورزشی را به فروش میرساند، از جمله این محصولات می توان به کفش و پوشاک برای فعالیتهای ورزشی نظیر فوتبال، بسکتبال، دو میدانی، ورزشهای رزمی، تنیس، فوتبال آمریکایی و بازیهای ورزشی اشاره کرد.
کمپانی نایک با معرفی و عرضه محصولات ورزشی بی نظیر و عالی، ورزشکاران و طرفداران خود را سورپرایز و شگفت زده می کند. این کمپانی در سال 2000، کفش “نایک شاکس” را عرضه کرد و فروش خوبی در سراسر دنیا به دست آورد. امروزه از برند نایک به عنوان یک امپراتوری پهناور در عرصه محصولات ورزشی متنوع همچون تنیس، بیس بال، فوتبال، کریکت و دو میدانی نیز نام برده می شود.
مجموعه پیراهن ورزشی Nike Pro Combat توسط تیم های دانشگاه های میامی، آلاباما، دانشگاه ایالت بواس، فلوریدا، ایالت اوهایو و دانشگاه ایالتی اورگون و چندین تیم مطرح مورد استفاده قرار گرفت.
همچنین یکی از محصولات جذاب و محبوب برند نایک کفش ورزشی Nike+ Sports Band است که در 15 جولای 2009 و در فروشگاه های نایک به بازار عرضه شد. از ویژگی های ممتاز این کفش، ثبت مسافت پیموده شده و کالری صرف شده ورزشکار دونده است.