ایندیتکس یا Indetex مخفف عبارت (Industria de Diseno Textil S.A) است. Indetex بزرگترین گروه مد در جهان است که بیش از 7200 فروشگاه در 93 بازار را در سراسر جهان اداره می کند. فروشگاه اصلی این شرکت، برند Zara است ، این شرکت همچنین مالک تعدادی مارک دیگر مانندZara Home ، Massimo Dutti ، Bershka ، Oysho ، Pull & Bear ، Stradivarius ، Uterqüe و Lefties است.
تاریخچه
آمانسیو اورتگا در اوایل دهه 1960 در صنعت پوشاک شروع به کار کرد و در یک پیراهن دوزی محلی در لاکرونیا واقع در کشور اسپانیا کار می کرد. اورتگا شروع به توسعه طرح های خود کرد. او و همسرش ، رزالیا مرا ، شروع به تولید لباس از خانه خود کردند. اورتگا پول کافی برای افتتاح یک کارخانه کوچک پس انداز کرده بود و در میان سایرین لباس های تولیدی خودش را به کارفرمای سابقش می فروخت.
در 1975 ، این زوج اولین فروشگاه خود را با نام Zara افتتاح کردند که مدهای محبوب را با قیمت پایین تولید می کرد. سال بعد ، Zara تأسیس شد و شروع به افتتاح فروشگاه ها و کارخانه های بیشتری در اسپانیا کرد. بعداً در همان سال ، پس از توجه اورتگا به اهمیت روزافزون کامپیوترها، او خوزه ماریا کاستلانو را برای افزایش قدرت محاسباتی شرکت استخدام کرد.
1980–2000
در دهه 1980 این شرکت روش طراحی و توزیع جدیدی را اجرا کرد که زمان طراحی ، تولید و ورود به سایت های خرده فروشی را به شدت کاهش داد. این سیستم توسط کاستلانو طراحی شد که در سال 1984 مدیرعامل شرکت شد. در سال 1985 ، Industria de Diseno Textil S.A. یا ایندیتکس به عنوان یک شرکت هلدینگ برای زارا و کارخانه های تولیدی آن ایجاد شد. در سال 1988 ، این شرکت با افتتاح فروشگاه زارا در پورتو ، پرتغال ، توسعه بین المللی خود را آغاز کرد.
در سال 1990 ، این شرکت دارای مجموعه کفش Tempe بود که در بخش کودکان فروشگاه های Zara قرار داشت. در سال 1991 ، ایندیتکس شرکت Pull and Bear را ایجاد کرد ، که یک شرکت پوشاک مردانه معمولی بود. بعداً در همان سال ، این شرکت همچنین 65 درصد از سهم مارک گران قیمت ماسیمو دوتی را به دست آورد. ایندیتکس در سال 1993 Lefties را تاسیس کرد. این نام برگرفته از عبارت باقی مانده است و برای فروش لباس های قدیمی زارا ایجاد شده است. در سال 1995 ، ایندیتکس سهام باقی مانده ماسیمو دوتی را خریداری کرد و شروع به توسعه نام تجاری خود کرد . در سال 1998 ، ایندیتکس مارک Bershka را راه اندازی کرد که مد روز شهری بود. این شرکت Stradivarius را در سال 1999 خرید.

2001 تا 2010
ایندیتکس عرضه اولیه عمومی خود (IPO) را در سال 2001 در Bolsa de Madrid انجام داد. IPO 26 درصد از شرکت را به سرمایه گذاران عمومی فروخت که در آن زمان ارزش شرکت 9 میلیارد یورو بود. در همان سال ، شرکت فروشگاه لباس زیر زنانه و پوشاک Oysho را راه اندازی کرد.
در سال 2003 ، ایندیتکس برند Zara Home را راه اندازی کرد ، که ملافه ، کارد و چنگال ، ظروف شیشه ای و دیگر لوازم دکوراسیون خانه را ارائه می داد. در سال 2004 ، با افتتاح فروشگاه شماره 2،000 در هنگ کنگ ، ایندیتکس این شعبه اش را در پنجاه و ششمین کشور تأسیس کرد.
در سال 2005 ، مدیرعامل وقت ، خوزه ماریا کاستلانو برای نظارت بر برنامه های توسعه از پست کنار رفت و مدیرعامل فعلی پابلو ایسلا جایگزین وی شد. ایندیتکس Uterque را در تابستان 2008 راه اندازی کرد ، این برند متخصص در لوازم جانبی زنان است. در طول همان سال ، این شرکت پس از دو برابر شدن اندازه در عرض چهار سال ، چهار هزارمین فروشگاه خود را در توکیو افتتاح کرد.
2011 به بعد
در سال 2011 ، اورتگا ، بنیانگذار کسب و کار و سهامدار عمده ، از سمت خود به عنوان معاون رئیس و مدیرعامل Isla که کارهای روزانه را انجام می دهد کناره گیری کرد. بعداً در همان سال ، این شرکت در استرالیا یک فروشگاه باز کرد ، حرکتی که این شرکت را در پنج قاره و در 77 کشور قرار داد. پس از فروپاشی ساختمان ساوار 2013 ، ایندیتکس یکی از سی و هشت شرکتی بود که توافقنامه ایمنی کارخانه و ساختمان در بنگلادش را امضا کرد.
درآمد این شرکت در سه ماهه پایانی سال 2020 به میزان 18 درصد کاهش یافت و به 1.85 میلیارد دلار رسید که دلیل اصلی آن کاهش فروش خرده فروشی در نتیجه همه گیری ویروس کرونا بود. سهام ایندیتکس در طول سال 12 درصد کاهش یافت.
حضور بین المللی
در سال 1989 ، یک سال پس از ورود به پرتغال ، این شرکت وارد بازار ایالات متحده شد و در 1990 در فرانسه گسترش یافت. گسترش در مکزیک در 1992 و یونان در 1993 ادامه یافت. در 1994 ، ایندیتکس فروشگاه های خود را در بلژیک و سوئد باز کرد. تا سال 1997 ، این شرکت به مالت ، قبرس ، نروژ و اسرائیل گسترش یافت. در سال 1998 ، گسترش به انگلستان ، ترکیه ، آرژانتین ، ونزوئلا ، خاورمیانه و ژاپن ادامه یافت. کانادا ، آلمان ، لهستان ، عربستان سعودی و چندین کشور آمریکای جنوبی در سال 1999 فروشگاه دریافت کردند. در سال 2016 ، ایندیتکس اعلام کرد که قصد دارند فروشگاه هایی در ویتنام ، نیوزلند ، پاراگوئه ، آروبا و نیکاراگوئه افتتاح کنند.
این شرکت در سال 2001 فروشگاه هایی را در ایتالیا ، لوکزامبورگ و اردن افتتاح کرد. در سال 2003 ، ایندیتکس فروشگاه هایی را در روسیه ، اسلواکی و مالزی افتتاح کرد. سال بعد لتونی ، مجارستان و پاناما در میان دیگر کشورها بودند که فروشگاه هایی در آن جا افتتاح شد و همچنین دومین فروشگاه در هنگ کنگ نیز تاسیس شد.
تا سال 2006 ، این شرکت به سرزمین چین گسترش یافت. در سال 2010 ، این شرکت پنجمین مکان خود را در رم و اولین آن را در هند باز کرد. اولین فروشگاه ها در استرالیا و آفریقای جنوبی در سال 2011 افتتاح شد. گسترش شرکت به صربستان ، مقدونیه شمالی ، ارمنستان ، اکوادور ، گرجستان و بوسنی و هرزگوین در سال 2012 ادامه یافت. در سال 2014 ، ایندیتکس فروشگاه هایی را در آلبانی افتتاح کرد.
فروش آنلاین
در سال 2007 ، ایندیتکس فروشگاه خرده فروشی آنلاین Zara Home را راه اندازی کرد. زارا در سپتامبر 2010 به بازار تجارت الکترونیک پیوست و وب سایت هایی در اسپانیا ، انگلستان ، پرتغال ، ایتالیا ، آلمان و فرانسه راه اندازی کرد. در نوامبر 2010 ، حضور آنلاین زارا در اتریش ، ایرلند ، هلند ، بلژیک و لوکزامبورگ افزایش یافت.

در سپتامبر 2011 ، ایندیتکس پلت فرم تجارت الکترونیک زارا را به ایالات متحده آورد ، و همچنین مارک های Pull and Bear ، Massimo Dutti ، Bershka ، Stadivarius ، Oysho و Uterqüe را به فضای تجارت الکترونیکی اضافه کرد. از فوریه 2016 تا به الان ، ایندیتکس سایت های تجارت الکترونیک را در 28 بازار اداره می کند و قصد دارد 12 مورد دیگر را اضافه کند. در سپتامبر 2018 ، ایندیتکس اعلام کرد که تمام مارک های خود را تا سال 2020 به صورت آنلاین به فروش می رساند ، حتی در مکان هایی که هیچ فروشگاه حضوری ندارد.
استراتژی بازاریابی
این شرکت از یک مدل تجاری منحصر به فرد استفاده می کند: شرکت ایندیتکس به جای صرف درصد زیادی از تولید برای فصل بعدی مد ، مبلغ کمی را هزینه می کند و درعوض از بازخورد مشتریان و یک شبکه تولید کارآمد برای پر کردن فروشگاه ها با محصولات جدید و متفاوت در هفته استفاده می کند ، تا قادر به عرضه ی سریع باشد. سبک های جدید تنها در 5 روز نمونه سازی می شوند. در فروشگاه های زارا ، از طراحی و تولید یک محصول جدید تا رسیدن آن محصول به قفسه های فروشگاه ، فقط 15 روز طول می کشد.
ایندیتکس از تبلیغات مجله اجتناب می کند ، زیرا کمپین های چاپی فقط در تابلوهای تبلیغاتی در مناطق خاصی مانند ایالات متحده و در فروشگاه انجام می شود. به جای آن با بودجه بندی صحیح در فرستادن محصولات خود برای افراد مشهور که برند آن ها را بر تن کنند، برای خود تبلیغ می کنن. این شرکت همچنین سرمایه گذاری زیادی در مکان تجاری اصلی انجام می دهد.