اسیکس ASICS به عنوان یک شرکت پوشاک و تجهیزات ورزشی ژاپنی معروف است. این کمپانی در زمینه تولید و توزیع پوشاک ورزشی، کفش ورزشی، لوازم ورزشی فعالیت دارد.
داستان شکل گیری و تأسیس برند اسیکس به عنوان یک برند ورزشی خواندنی و مهیج است. با ما همراه باشید، در ادامه مطلب به تاریخچه این برند ورزشی و موفقیت های بیشمار آن می پردازیم.
شکل گیری اسیکسASICS
این شرکت ژاپنی، در سال ۱۹۴۹ توسط کیهاچیرو اونیت سوکا راه اندازی شد. کیهاچیرو تلاش کرد تا فعالیت های شرکت بر مبنای طراحی و تولید لوازم ورزش های همچون فوتبال، والیبال، دومیدانی، بدمینتون، تنیس، اسکواش، کریکت، گلف، کشتی و ورزش های رزمی باشد.
انقلابی در صنعت کفش سازی
کمپانی اسیکس در تولید و معرفی کفشی با ساختار کفی ژلی (ASICS GEL cushioning) پیشگام بود به طوری که با عرضه این کفش انقلابی در صنعت کفشسازی دنیا به وجود آورد.
ویژگی کفی کفش ASICS GEL cushioning

این نوع کفی قابلیت جذب کردن فشار و ضربه را دارد به نحوی که نیرو را در حالت افقی در طول کف پا پخش میکند. در حال حاضر از این تکنولوژی در مدلهای مختلف کفش های این برند استفاده میشود.
روح سالم در بدن سالم
کیهاچیرو در سال ۱۹۷۷ نام اسیکس را بر اساس عبارت مشهور لاتین (روح سالم در بدن سالم) برای کمپانی خود انتخاب کرد. این عبارت صراحتا بر لزوم سلامت بدن و تندرستی تأکید دارد و آن را برای یک زندگی سالم ضروری می داند. همچنین کیهاچیرو همواره سعی دارد تا طراحی و تولید محصولات ورزشی خود را در چهارچوب این شعار جای دهد و در این امر کاملا موفق عمل کرده است.
قدمت برند اسیکس
محصولات اسیکس در سال ۱۹۷۷ به ایالات متحده آمریکا معرفی شد. این برند از قدمتی طولانی برخوردار است و سال های درخشانی را پشت سر گذاشته است. با ورود به سال 2021، قدمت برند اسیکس وارد 72سالگی خود شد. پشت سر گذاشتن این مسیر طولانی برای یک برند ورزشی موفقیت های بسیاری را به دنبال داشت. مؤسس این برند در سال 2018 صدمین سالروز تولد خود را اعلام کرد.
برند اسیکس که امروزه در بین برندهای ورزشی به عنوان یکی از برترین ها و تأثیرگذارترین ها شناخته شده است، فعالیت خود را از یک فروشگاه کوچک شروع کرد. این فروشگاه دارای 4 کارمند بود که برای دانش آموزان مدرسه کفش ورزشی درست می کردند.
تولد برند اسیکس ASICS

داستان تأسیس این برند به یک کفش بسکتبال برمی گردد. کیهاچیرو اونیت سوکا به عنوان یک بازنشسته نظامی، فروشگاهی برای خود دایر کرده بود که در آن مشغول ساخت کفش برای بچه ها بود. نام کمپانی خود را اونیت سوکا گذاشته بود و بر این باور بود که جوانان ژاپنی باید از یک سبک زندگی سالم برخوردار باشند و این امر از طریق ورزش محقق می شود. بعدها کیهاچیرو در تولید کفش های بسکتبالی غوغا به پا کرد.
سالاد اختاپوس
داستان سالاد اختاپوس و ربط آن با برند اسیکس به عنوان یک موضوع شیرین و جذاب زمانی آغاز شد که کیهاچیرو اونیت سوکا به فکر طراحی کفش بسکتبال افتاد تا بتواند با روش خود ورزش در بین جوانان را تبلیغ نماید. در زمان وی، کفش های بسکتبال کارایی لازم را برای حرکت های سریع نداشتند.
بنابراین کیهاچیرو اونیت سوکا به فکر طراحی یک کفش بسکتبال با گریپ بالا افتاد. کیهاچیرو مدتی بر روی طراحی خود کار کرد و به آزمون و خطا دست زد تا اینکه در حین خوردن سالاد اختاپوس به ایده جالبی رسید.
مکنده های پاهای اختاپوس
کیهاچیرو تصمیم گرفت که عملکرد مکنده های پاهای اختاپوس را بر روی کفش های بسکتبال طراحی و پیاده نماید. با طراحی این ایده در کفش های بسکتبال، بازیکنان می توانستند حرکات سریع خود را انجام دهند بدون آنکه به راحتی بر روی زمین سر بخورند.
تولید پوشاک ورزشی
باور و اعتقادات کیهاچیرو وی را بر آن داشت تا برای سلامت و رفاه ورزشکاران و قهرمانان فعال در ورزش جنبشی را به راه اندازد. جنبشی که حامی ورزشکاران باشد و همچنین یک سبک زندگی سالم و فعال را تشویق و ترویج نماید. بنابراین کیهاچیرو به تولید پوشاک ورزشی مشغول شد تا به عنوان یک حامی نقشی در سلامت جوانان ژاپنی داشته باشد.
کفش های بی نظیر برند اسیکس ASICS
کفش اونیت ساکا تایگر
این کفش، اولین کفش ورزشی تولید شده کیهاچیرو بود که براساس ایده های مبتکرانه طراحی شده بود. طراحی های فوق العاده کیهاچیرو ادامه داشت تا اینکه وی در دهه های 50 و 60 میلادی کفش هایی برای ورزش تنیس و والیبال معرفی و به بازار عرضه نمود.
مواد GEL چیست؟
کیهاچیرو اونیت سوکا در تولید کفش های دوندگی از فناوری کاشونینگ (محافظتی) استفاده کرد. امروزه این فناوری همچنان مورد استفاده قرار می گیرد و کفش هایی که از این فناوری برخوردار هستند به عنوان یکی از کفش های محبوب دونده ها به شمار می روند. موفقیت های کمپانی اسیکس تا جایی پیش رفت که برای آژانس فضایی ژاپن کفش های مخصصوصی طراحی کرد.
همچنین…
کمپانی اسیکس دامنه فعالیت های خود را گسترش داد و دفاتر و کارخانه های خود را در افریقای جنوبی، برزیل، استرالیا، آلمان، پرو و ایالات متحده راه اندازی نمود. در حال حاضر این کمپانی دارای موسسه های تحقیقی و کارخانه های متعددی در اروپا، امریکا و آسیا می باشد.
چهره های معروف و برند اسیکس ASICS
برند اسیکس و بازیگر معروف “بروس لی”
محبوبیت برند اسیکس به دنیای ورزشکاران محدود نشد چه بسا که بازیگران معروفی همچون “بروس لی”
در فیلم «بازی مرگ» یک جفت کفش برند اسیکس زرد رنگ با نام کفش اونیت سوکا تایگر به پا کرده بود.
طراحان مد و برند اسیکس ASICS
برند اسیکس برای گسترش جنبش خود پا را از میادین ورزشی فراتر گذاشته است و به جمع افراد خلاق، طراحان مد و قهرمانان محبوب مردم وارد شده است. این برند همواره سلامت و تناسب اندام را برای یک زندگی فعال و پویا لازم و ضروری می داند.
همکاری اسیکس با دو شرکت تولیدکننده
در سال 1977، اسیکس با همکاری دو شرکت دیگر GTO به عنوان تولیدکننده لباسهای ورزشی و Jelenk به عنوان تولیدکننده پارچه پا به عرصه تولید کفشهای ورزشی گذاشت.
حامی قهرمانان
ارتقای فرهنگ ورزش در تمام فعالیت های کمپانی اسیکس خودنمایی می کند. این کمپانی با حمایت از قهرمانان و همچنین اسپانسر رویدادهای ورزشی توانست نقش پررنگی در ارتقای فرهنگ ورزش نیوزلند ایفا کند.
برند اسیکس نقش خود را با حمایت از ستاره تنیس نیوزلندی یعنی میشکل ونوس و حمایت از رویدادهایی همچون ماراتون های کویین تاون و اوکلند پررنگ تر ساخت.
رکورد جهانی ماراتن در سال 1967 توسط درک کلایتون شکسته شد و این در حالی بود که وی یک جفت از کفش های برند اسیکس را به پا داشت. همچنین لاسه ویرن در المپیک سال 1972 در حالی موفق به کسب مدال طلا شد که یک جفت از کفش های برند محبوبش یعنی اسیکس را به پا داشت.
همچنین…
در سال 1992 این برند تأمین کننده اصلی کارکنان و مشعل داران المپیک بارسلونا شد. برند اسیکس در طول دوران فعالیت خود همواره این هدف را دنبال کرده است که به یک برند تجاری معتبر و محبوب برای ورزشکاران تبدیل شود. در حال حاضر دفتر مرکزی این برند در شهر توکیو ژاپن قرار دارد.
محصولات برند اسیکس
کتانی های برند اسیکس
کتانی های برند اسیکس در دنیای کفش های ورزشی محبوبیت زیادی کسب کرد به طوری که در اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 فروش خوبی به همراه داشت.
کفش های محبوب و پرطرفدار ژله ای اسیکس
این کفش ها انتخاب مناسبی برای تمام ورزشکاران می باشد. کفش های ژله ای اسیکس با دفع بسیار خوب ضربه، ورزشکاران را در انجام یک تمرین موثر همراهی می کند.
البته قیمت بالای کفش های ورزشی ژله ای باعث شده است که بسیاری از افراد قادر به خرید آن نباشند.
پد ضربه گیر
یکی از فناوری های مورد استفاده اسیکس در کفش های ورزشی استفاده از فناوری پد ضربه گیر است. کفی های موجود جذب کننده شوک و ضربه هستند و در بالا بردن عملکرد ورزشکار کاملا مؤثر هستند. برند اسیکس از این فناوری در تمام کفش های ورزشی استفاده نموده است به طوری که از سال 1990 تا به امروز همواره ورژن های جدیدی از این کفی های ضربه گیر مورد استفاده قرار گرفته اند.
مؤسسه تحقیقاتی
این برند محبوب ورزشی در سال 1990 یک مرکز تحقیقاتی و پژوهشی در زمینه تولید لوازم ورزشی را تأسیس و راه اندازی نمود. فضای این مرکز تحقیقاتی به بزرگی 14 هزار متر مربع است که در شهر کوبه واقع شده است.
وظایف این مرکز تحقیقاتی شامل انجام آزمایشات فوق پیشرفته برای تحلیل حرکات بدن، در زمینه طراحی کفش ، پوشاک ورزشی و تجهیزات ورزشی می باشد. همچنین در این مرکز دانشمندان، ورزشکاران و مربیان فعالیت دارند.
لوگوی اسیکس
ببر اسیکس برای ورزشکاران و علاقمندان به دنیای ورزش، نماد سبک خاصی از زندگی است. در طراحی این لوگو ترکیبی از فناوری ورزشی ژاپنی و استایل های خیابانی است.
ورزشکاران حرفه ای و غیر حرفه ای
کیفیت بالای محصولات برند اسکیس باعث شده است تا ورزشکاران حرفه ای و غیر حرفه ای از این برند به عنوان یک برند ممتاز و ویژه نام ببرند.
درآمد اسیکس
درآمد کمپانی اسیکس در سال 2006 رقمی بالغ بر 171 بیلیون ین از 13 بیلیون ین فروش خالصش بوده است. 66 درصد از درآمد اسیکس از فروش کفش ورزشی و 24 درصد از فروش پوشاک ورزشی و 10 درصد از فروش تجهیزات ورزشی می باشد. بیشترین درصد فروش به کشور ژاپن اختصاص دارد.